رئیس اتاق اصناف ایران: خاطرات رئیس اتاق اصناف ایران از حضور بازاریان در انقلاب اسلامی

 رئیس اتاق اصناف از نقش بازاریان متدین در حوادث انقلاب اسلامی گفت و خاطرات خود از آن ایام را بازگو کرد. به گزارش اصناف ایران به نقل از فارس، با گذشت سی‌وشش سال از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش اصناف و بازریان هنوز هم بر کسی پوشیده نیست، آنجایی که بیشترین اعتصاب‌ها زندانیان و […]

 رئیس اتاق اصناف از نقش بازاریان متدین در حوادث انقلاب اسلامی گفت و خاطرات خود از آن ایام را بازگو کرد.

به گزارش اصناف ایران به نقل از فارس، با گذشت سی‌وشش سال از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش اصناف و بازریان هنوز هم بر کسی پوشیده نیست، آنجایی که بیشترین اعتصاب‌ها زندانیان و مقابله با رژیم ستم‌شاهی بر عهده این گروه بوده و حتی حقوق بسیاری از آنهایی که در عرصه انقلاب فعالیت می‌کردند، برعهده این قشر بوده است.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران  می گوید: آن موقع منزل ما در خیابان گوته سابق و پشت میدان شهدا بود، در حادثه‌ خونبار 17 شهریور ۱۳۵۷ کسانی که در میدان شهدا جمع شدند و تیرباران شدند، مرفه بی‌درد نبودند. بلکه بازاریان دین‌داری بودند که برای مرجعیت و دین سر و دست دادند.

او به این نکته اشاره می کند که بیشترین دستگیری‌های بحبوحه درگیری‌های قبل انقلاب متوجه بازار و بازاریان بود. حتی وقتی بازاری‌ها اعتصاب کردند و بازار را بستند از سوی رژیم شاه تهدید شدند. ولی باز به کار خود ادامه دادند که نتیجه‌اش را هم گرفتند در عین‌حال برخی از بازاری‌ها حقوق آنهایی را که دست به اعتصاب زده‌ بودند یا سیاسیون و فعالان انقلاب اسلامی را برای تامین معیشت می‌پرداختند.

وی می‌گوید: در سال 56 جزء سربازان ارشد نیروی هوایی بودم. آن موقع تیمی در مقر فرماندهی نیروی هوایی تشکیل شده بود که متشکل از سربازها، افسران و افزارمندها بود. که من به عنوان نماینده سربازان در این تیم حضور داشتم و کار اصلی ما این بود که خود را با قم متصل کرده و پس از گرفتن خط مشی‌ها آن را بین افراد پادگان پیاده کنیم.

وی ادامه داد: ما چهارشنبه بعد از ظهر هر هفته پادگان را ترک کرده و تا جمعه در قم حضور می‌یافتیم. برنامه این بود که با مراجع دیدارهایی داشتیم و پس از آن اصل جلسات ما با آیت‌الله پسندیده برادر امام خمینی انجام می‌شد و خط و خطوط را بیشتر از ایشان می‌گرفتیم.

فاضلی با اشاره به این که سربازان نیروی هوایی آن زمان به دلیل پخش اعلامیه دستگیر شدند، افرود: و جالب این‌جاست که بسیاری از افسران به آزادی این سربازان کمک می‌کردند و به نظر من تا روز پیروزی انقلاب این‌ کارها جز کارنامه درخشان نیروی هوایی بوده است.

رئیس اتاق اصناف امروز و سرباز فراری قبل از انقلاب اسلامی از دلایل ترک پادگان می گوید و اینکه به فرمان امام خمینی پادگان ها را ترک کردیم و سرباز فراری شدیم تا زمانی که شب پیروزی انقلاب دوباره به پادگان بازگشتیم.

وی تصریح کرد: در آن زمان بسیاری از افسران نیروی هوایی که در دستگاه امنیتی هم بودند، را نمی‌شناختم اما پس از پیروزی انقلاب این افراد در بیوت مراجع مشاهده شده و متوجه شدم که به آیت‌الله طالقانی متصل بوده‌اند. به عنوان جوان خام برایم بسیار جای تعجب و حیرت داشت.