علی بهرمندرئیس اتحادیه صنف قنادان تهران در گفتگو با روزنامه کسب وکار : شیرینی شب عید گران نمی شود

   عید ایرانی با شیرینی گره خورده است و این داستان هم ریطی به چند سال وچند دهه اخیر ندارد سالهای سال است که عید دیدنی و شیرینی خوردن ، لازم و ملزوم یکدیگر شده اند، طوری که نمی شود نوروز را بدون شیرینی رنگارنک تجسم کرد. در این روزها قنادان سراسر کشور در صدد […]

   عید ایرانی با شیرینی گره خورده است و این داستان هم ریطی به چند سال وچند دهه اخیر ندارد سالهای سال است که عید دیدنی و شیرینی خوردن ، لازم و ملزوم یکدیگر شده اند، طوری که نمی شود نوروز را بدون شیرینی رنگارنک تجسم کرد.

در این روزها قنادان سراسر کشور در صدد تامین شیرینی های متنوع برای مشتریان هستند وبا نگاهی گذرا به ویترینهای قنادی ها اینگونه به نظر میرسد که هیچگونه کمبودی در بازار وجود ندارد.

علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران درهمین زمینه در گفتگو با ((کسب وکار)) گفت قیمت شیرینی تا پایان سال ثابت است وهیچ گونه افزایشی قیمتی را شاهد نخواهیم بود.علی بهرمند افزود : با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه شیرینی اندکی افزایش داشته اما افزایش قیمتی برای روزهای پایانی سال نخواهیم داشت و 20 بازرس بر واحدهای صنفی مناطق  مختلف نظارت می کنند. به گفته وی مواد اولیه شیرینی 180 تا 200 قلم است که بخش عمده آن از خارج و از کشورهای برزیل و ترکیه می آید و برخی از شیرینی ها به استرالیا و کشورهای اورپائی و آمریکائی فرستاده می شوند.اگر افزایش قیمت های جهانی برخی کالا ها رو کناربگذاریم برخی از کالاها هم در داخل گران شده اند اما این افزایش قیمت تاثیری بر قیمت شیرینی در بازار شب عید نخواهد داشت.

 وی با اشاره به نظارت بازرسان این اتحادیه بر فروش شیرینی شب عیدگفت هم بازسان ما هم بازرسان اتاق اصناف بر فروش در ماه پایانی سال نظارت می کنند.

علی بهرمند افزود توصیه ما به مردم این است که تنها از واحدهای مجاز دارای پروانه کسب خرید نمایند و از واحدهای غیر مجاز که با استفاده از این فرصت شیرینی را در محیط های غیر بهداشتی تهیه کرده و با قیمت کمتری به فروش می رسانند خرید نکنند.

دست نان فانتزیها در سفره شیرینی فروش هاست

علی بهرمند اظهار کرد یکی از مشکلات که واحد های صنفی دارند این است که برخی از نان فانتزی ها اقدام به پخت و فروش شیرینی های بی کیفیت و غیر بهداشتی می کنند که بارها این موضوع را پیگیری کرده ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی،شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در ادامه افزود منهای تداخل صنفی که در این مورد پیش می آید مانگران سلامت مردم هستیم.پخت شیرینی به این صورت و عرضه آن در نان فانتزی فروشی ها اقدامی کاملا غیر قانونی بوده ونامه نگاری ها برای رسیدگی به این موضوع و حل مشکل سرانجامی نداشته است.وی ضمن گلایه و اعتراض به این موضوع گفت دست نان فانتزی ها در حال حاضر در سفره شیرینی فروشی ها و قنادی ها بوده و از مسئولان تقاضا دارم هرچه سریعتر با این فعالیت غیر مجاز که به طور مستقیم با سلامتی مردم سرو کارداردبرخورد کنند.

قیمت انواع شیرینی در بازار شب عید

وی در ادامه قیمت هر کیلو شیرینی تر درجه یک را 12 هزار 500 تومان، شیرینی گل محمدی 9 هزار 600تومان ،شیرینی زبان وپاپیون 10 هزار500تومان، شیرینی برنجی 10 هزار 500 تومان، کیک یزدی 8 هزار تومان اعلام کرد.

وزن غیر استاندارد جعبه های شیرینی

طی هفته های گذشته بود که مدیر کل استاندارد تهران از توقیف بیش از 28 هزار عدد جعبه شیرینی غیر استاندارد در تهران خبر داد و جعبه های شیرینی را ار لحاظ وزن و از لحاظ بهداشتی بودن مشمول استاندارد اجباری دانست.

علی بهرمند در این زمینه به کسب و کار گفت سازمان استاندارد با ید به دنبال اتحادیه جعبه سازان برود و از آنها بخواهد که جعبه های استاندارد تولید کنند.از خردادماه امسال بر اساس اعلام سازمان استاندارد وزن استاندارد یک جعبه شیرینی باید125 گرم باشد و اگر بیشتر از این باشد تخلف محسوب شده و با واحد صنفی متخلف برخورد می شود البته به اعضای اتحادیه اطلاع رسانی رسانی شده که حتما از واحد های صنفی دارای مجوز اقدام به خرید جعبه کنند.

به گفته بهرمند جعبه یک کیلو نیم کیلویی شیرینی باید 170 گرم وزن داشته باشد وزن جعبه دو کیلویی 210 گرم و جعبه نیم کیلویی 70 گرم وزن داشته باشد. با این اوصاف اگر کسی تخلف کند با چند بار اخطار گرفتن و جریمه نقدی مغازه اش پلمپ می شود.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران با بیان اینکه بازرسان اتحادیه نظارتهای لازم را در واحدهای صنفی مناطق مختلف انجام می دهند می افزاید((سینی زیر کیک جزء قیمت کیک محاسبه می شود ولی جعبه ای که روی آن قرار میگیرد در قیمت نهائی محاسبه نمی شود. بیشتر تخلفاتی که قنادی ها مرتکب می شوند به دلیل وزن غیر استاندارد جعبه های شیرینی است.

در تحلیل قیمتی که کارشناسان اتحادیه انجام می دهند ونتیجه آن را به سازمان صنعت، معدن وتجارت و اتاق اصناف تهران اعلام می کنندهمه محاسبات شیرینی در هر کیلو گرم انجام می شود.ما به مصرف کنندگان توصیه می کنیم هنگام خرید حتما به نشان استاندارد روی جعبه ها شیرینی توجه کنند و اگرگران فروشی و تخلفی از سوی مغازه ای سر زد با ما تماس بگیرید.

وی با بیان اینکه بیشتر تخلفات که قنادی ها مرتکب شدندعرضه شیرینی در جعبه های غیر استاندارد بوده گفت تاکید دوباره دارم که به اعضای اتحادیه اطلاع رسانی شده که حتما از واحدهای صنفی وجوزدار جعبه شیرینی بخرند.

پیدایش شیرینی سازی و ایجاد صنف قنادی تاریخ مشخص و مدونی ندارد ولی می توان گفت که در تمام ادوار از بدو تشکیل زندگی دسته جمعی انسانهای اولیه با او همزاد و قرین بوده و پیدایش تقسیم کار و ایجاد تخصص در جامعه و پیشرفت صنعت و ایجاد جوامع متمدن امروزی این صنعت (شیرینی سازی) به صورت صنعتی مستقل در عرصه بازار به همگان شناسانده شد و رفته رفته در جامعه به عنوان حرفه ای زینت بخش و شادکامی همگان را درمنزل مجالس و محیط اداری فراهم نمود و جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داد.