نخبگان دانشگاه‌های اصناف مورد تقدیر قرار گرفتند/ نظام مهارتی رویکرد اصلی دانشگاه علمی و کاربردی است/ بازار باید به سمت علمی شدن حرکت کند

         اتاق اصناف تهران امروز در مراسمی که با حضور هیات رئیسه اتاق اصناف تهران ، دکتر اخباری رئیس دانشگاه علمی وکاربردی و روسای اتحادیه‌های تهران برگزار شد، از دانشجویان و اساتید برتر دانشگاههای علمی و کاربردی و همچنین کارمندان نمونه اتحادیه ها تقدیر شد. به گزارش خبرنگار اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف ایران در […]

         اتاق اصناف تهران امروز در مراسمی که با حضور هیات رئیسه اتاق اصناف تهران ، دکتر اخباری رئیس دانشگاه علمی وکاربردی و روسای اتحادیه‌های تهران برگزار شد، از دانشجویان و اساتید برتر دانشگاههای علمی و کاربردی و همچنین کارمندان نمونه اتحادیه ها تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف ایران در این مراسم با بیان اینکه در جمع نخبگان اصناف بودن باعث خرسندی است، گفت: ایجاد مراکز آموزشی مهارت محور کاری بسیار ارزنده و مهمی است که در سال های گذشته مغفول مانده بود اما اکنون با همت اتحادیه این مراکز تاسیس و دانش آموختگان اصناف وارد بازار کارشدند .

فاضلی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مجموعه اصناف فرمودند: “اینجانب به مجموعه اصناف بسیار امیدوارم چرا که انقلاب با اصناف شروع شد و با همیاری اصناف نیز ادامه خواهد داشت و اصناف نقش بی‌بدیل را جامعه دارند”.

وی اظهار کرد: اگر کشورهایی مانند مالزی، اندونزی چین وکره جنوبی در نظام اقتصادی دنیا حرف برای گرفتن دارند، به دلیل وجود بنگاه‌های کوچک و متوسط کشورشان است و در ایران حدود 73 درصد مجموعه اقتصاد به همین بنگاه‌ها وابسته است . نزدیک به 90 درصد این بنگاه‌ها در دل اصناف جای داده شده است ؛ لذا لازم است توجه بیشتری به آموزش اصناف صورت بگیرد.

نظام مهارتی رویکرد اصلی دانشگاه علمی و کاربردی است

رئیس مرکز علمی و کاربردی گفت: نظام های آموزش عالی هر کشور دارای مسئولیت های مهمی است که نخستین مسئولیت این مراکز تولید و گسترش مرزهای دانش است که کارش تربیت متخصص در مهارت های گوناگون که در سازمان های کشوری به آن نیاز دارند، است.

دکتر اخباری اظهار کرد: گسترش مسایل فرهنگی و اجتماعی در خصوص نهادینه کردن برای توسعه پایدار کشور از دیگر مسایل و موضوعات مهم است. در هر نظام آموزشی دو بخش وجود دارد که یک نظام نظری و دوم نظام مهارتی است که در ایران بزرگترین دانشگاه با رویکرد نظام مهارتی تاسیس شده ، دانشگاه علمی و کاربردی است.

وی با بیان اینکه رویکر مهارتی اصلی ترین رکن در توسعه پایدار آموزشی کشور است، افزود: دانشگاه علمی و کاربردی که با رویکرد مهارتی تاسیس شده ، مسئولیت تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد و دانشگاههای دیگر بیشتر به صورت نظری فعالیت دارند .

اخباری تصریح کرد: در کشورهای اروپایی بیش از 60 درصد نظام آموزشی کشور مهارتی است و در آمریکا بیش از 70 درصد و در ژاپن بالای 80 درصد سیستم آموزشی کشورشان مهارت محور است و به همین دلیل است که دارای نظام اقتصادی و توسعه پایدار هستند.

وی افزود: نکته مهم و اساسی که در دانشگاههای کشور باید مدنظر قرار بگیرد، پرورش متخصص و تکنسین است که اکنون دانشگاههای علمی و کاربردی این وظیفه خطیر را بر عهده دارند.

اخباری با بیان اینکه اکنون بیش از 800 هزار دانشجو در این مراکز مشغول تحصیل هستند، گفت: در تمام مراکز استانها دانشگاهها علمی و کاربردی دایر شده و اکنون حدود 450 مرکز علمی وکاربردی فعال هستند و بیش از 50 هزار مدرس در این مراکز تدریس می کنند که پتانسیل عظیمی در این حوزه است.

وی افزود: رهبر انقلاب فرمودند که دانشگاههای علمی و کاربردی به عنوان بزرگترین بخش دانش بنیان در خصوصی کشور محسوب می شود و توجه به این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اخباری گفت: دانشگاههای علمی و کاربردی نسل سوم دانشگاهها هستند که مطابق با نیاز روز جامعه و نیاز کشور رشتههای مورد نیاز در آنها تدریس می شود ضمن اینکه کیفیت آموزش در این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بیش از 4 میلیون و 500 دانش آموخته در این مراکز تا کنون تحصیل کرده اند و محور آموزش مهارتی مبنا قرار گرفته است.

اخباری تصریح کرد: لازم است تا اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف ایران و تهران برای داشتن نیروی متخصص در ایجاد مراکز آموزشی بکوشند و دانشگاه علمی و کاربردی نیز تلاش های لازم را خواهد داشت.

بازار باید به سمت علمی شدن حرکت کند

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در این مراسم گفت: باید یک تحول در مجموعه اصناف صورت بگیرد و از فرایند بازار سنتی خارج و به سمت بازار علمی حرکت کنیم و چارچوب تعالیم کسب وکار را حفظ خواهیم کرد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه نکته که باید تلاش کرد تا در چارچوب رفتارهای معنوی بازار معرفت مکاسب نیز حفظ شود، افزود: مساله مهم این است که بازار به سمت علمی شدن حرکت کند و در سالهای آینده مشاغل اصناف نیز از جمله حرفه های مورد علاقه جوانان کشور باشد و تنها ذهنیت فرزندان ما تحصیل کردن در رشته های مهندسی و پزشکی نباشد.

وی اظهار کرد: تمامی واحدهای صنفی اصناف نیاز به تخصص دارد و فردی که بدون تخصص در حرفه ای وارد شود قطعأ موفق نخواهد بود و نمی تواند کسب وکار مطلوبی داشته باشد و این امر ضرورت آموزش مهارت های صنفی را گوشزد می کند.

ابراهیمی تصریح کرد: هتلداری، آشپزی، جواهر سازی ، چرم دوزی ، پوشاک، مشاوران املاک …… و همه رسته های صنفی نیاز به آموزش و تخصص لازم در رسته خود را دارند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در دانشگاههای کشور گفت: تعداد کثیری از فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور بیکار هستند و این ضعف مجموعه آموزشی را می رساند زیرا آموزش باید تخصصی و کار محور باشد به گونه ای که دانشجو بعد از اتمام تحصیل وارد بازار کار شود.

ابراهیمی با اشاره به تاثیر آموزش در دانشگاههای علمی وکاربردی اصناف که تا کنون در چندین اتحادیه تاسیس شده است ، افزود: خوشبختانه 4 اتحادیه تهران دارای مرکز آموزشی علمی و کاربردی هستند و نیاز است تا بقیه اتحادیه ها نیز مراکز آموزشی را تاسیس کنند که به دلیل کمبود بودجه نیاز به حمایت مالی دارند.