گفتگو علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران با نشریه صنوف: چگونه درعرض یکسال می توان 80 میلیون مالیات اضافه داد؟

ابتدا دانستنیهای را با هم بده بستان می کنیم. بیشتر به هنرمندی می ماند که هنوز و هر روز درکار خلق اثری شیرین است.می گوید هرچند قنادی محلی است برای تولید و ارایه غالبا خوراکی های شیرین وقنددار اما قنادان وشاگرد قنادها اثراتی را خلق می کنند که ترکیبی از فرم ظاهری و مواد و […]

ابتدا دانستنیهای را با هم بده بستان می کنیم. بیشتر به هنرمندی می ماند که هنوز و هر روز درکار خلق اثری شیرین است.می گوید هرچند قنادی محلی است برای تولید و ارایه غالبا خوراکی های شیرین وقنددار اما قنادان وشاگرد قنادها اثراتی را خلق می کنند که ترکیبی از فرم ظاهری و مواد و محتوای درونی است.قنادی ها در جای جای نقاط جهان دارای سبک و ویژگی های خاص خود هستند وگاهی فقط دریک نوع شیرینی تخصص دارند.

کافه قنادی نیز محلی است عمومی که در آن نوشیدنی و شیرینی عرضه می شود وجایی برای معاشرت و گفتگوی مردم است. از کافه قنادی های قدیم تهران می توان به کافه شهرداری که درسال 1350 بنای زیبای تئاتر شهر روی آن ساخته شد وکافه نادری شرق پل حافظ اشاره داشت که در سال 1306 مهاجر ارمنی به نام خاچیک مادیکیانس آن را دایر کرد. این کافه سالها پاتوق شاعران، نویسندگان و روشنفکرانبوده است که امروز،کلیشه ای ترین نوستالوژی پاتوق نشین های شهرتهران است.بهرمند می گوید اسنادعضویت این کافه ها در اتحادیه موجود است.کافه قنادی ها میراث قهوه خانه ها رابه دوش کشیدند.قهوه خانه درگذشته محلی بود برا ی اموری نظیر اطلاع رسانی، نشرافکار و اخبار اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی نیز سرگرمی های چون مدیحه سرائی، نقالی،شاهنامه خوانی،سخنوری و مشاعره نیز درآن جایگاهی پیدا کردند.بعد جای خود را به کافه قنادی ها دادند که با مدرن شدن ایران پیوند خورده بود.

اما با آمدن عصر دیجیتال واینترنت و ماهواره، پاتوق نشینی ها کمتر شد وشیرینی فروشی ها تبدیل به برندهای شدندکه مردم برای مناسبات مختلف به آنان مراجعه کرده و محصولات مورد نظر خود را می خرند.برخی از شیرینی فروشی ها سایت دارند،برخی اینترنتی خرید وفروش می کنند وبرخی دیگر محصولات خودرا صادر می کننداتحادیه شرایط حضور بسیاری را درنمایشگاههای بین المللی وداخلی به وجود آورده است.

قنادی ها و شیرینی فروشها محصولات متعددی را از مواد اولیه ای مانند شکر،پودر قند،قندهای مصنوعی آرد وتخم مرغ تهیه می کنند.

کیک ها،تارتها،شکلاتها،اسلایس ها و پای ها از عمده محصولات شیرینی پزهاست که ارایه این محصولات ماحصل ذوق و هنر ونوآوری آنان است.

با این حال شیرینی ها در شیرینی فروشی های ایران به دودسته اصلی شیرینی خشک و تر تقسیم می شوند. شیرینی های خشک شیرینی هایی هستند که در تهیه آنها از خامه استفاده نشده باشد و قابلیت نگه داری برای مدت بالا را داشته باشند. از معروف ترین  این شیرینی ها می توان به شیرینی زبانی،کشمشی، دانمارکی ومربایی اشاره کرد.شیرینی های تر شیرینی هایی هستند که در تهیه آنها از خامه استفاده شده باشدوبرای نگهداری باید در محیط یخچال نگهداری شوند.از معروف ترین این شیرینی ها می توان به شیرینی خامه ای و رولت اشاره کرد. ایران همچنین شیرینی های اصیل قدیمی مانند گز و سوهان را دارد.

نوروزکه از راه می رسد،پای همه سفره ها و درون تمام خانه ها یک چیز حضور همیشگی دارد و آن شیرینی است.چه خانم خانه آن را پخته باشد و چه آن را سوغات آورده باشند و چه از شیرینی فروشی خریده شده باشد.دیدار با رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی و شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران وحومه نیز دیدار شیرینی می توانست باشد شاید از آن جهت که از تنظیم می گفت و نظارت دقیق تر بر ارایه و قیمت و بهداشت در این دوساله خدمتش و اینکه شب عید شیرینی گران نمی شود و همکاران همه دست به دست هم داداند تا کام مردم شیرین کنند.اما دیدار از آن زمان به تلخی گرایید که فهمیدیم اعضای صنف همه شاکی هستند از چه؟باور نمی کردیم کسی که سال 90 هشت میلون مالیات می داده در سال 91 باید مغازه اش را تخته کند وبرود.چرا؟ بخاطر اینکه مالیاتش شده است هشتاد و هشت میلیون تومان.در عرض یکسال هشتاد میلیون اضافی!

بهرمند می گوید با دست اندرکاران جلسه گذاشته ایم،اعتراض کرده ایم اما جالب است برای صنفی که هیچ اعتراضی از سوی مردم و مشتریان و مسئولان در این دوسال نداشته کسی به دلجوئی نمی آید. کسی اعتراضات را جوابگو نیست.دور باطلی است که می چرخد ودر مسیر خود بسیاری از نامداران و قدیمی ها  را از دور خارج می کند.این دور بسته درست مثل اعتراض به فروش وپخت شیرینی توسط صنف نانوایان است.آنها با آرد سوبسید دار که باید نان پخته شود و به دست مردم برسد، شیرینی غیر بهداشتی تولید کرده و ارایه می دهند.هیچکس هم پاسخگو نیست که نیست.