نمایشگاه‌های ضیافت دهن‌کجی به ۴۰۰ هزار واحد صنفی است

نمایشگاه‌های ضیافت دهن‌کجی به ۴۰۰ هزار واحد صنفی است   رییس اتاق اصناف کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در ماه مبارک رمضان دستاویزی برای دلالان و واسطه‌هایی شده که هیچ‌گاه حقوق دولت را پرداخت نمی‌کنند و سر در آخور جاهایی دارند که نباید داشته باشند.   علی فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ برگزاری […]

نمایشگاه‌های ضیافت دهن‌کجی به ۴۰۰ هزار واحد صنفی است


رییس اتاق اصناف کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در ماه مبارک رمضان دستاویزی برای دلالان و واسطه‌هایی شده که هیچ‌گاه حقوق دولت را پرداخت نمی‌کنند و سر در آخور جاهایی دارند که نباید داشته باشند.

 

علی فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ برگزاری نمایشگاه‌های ضیافت در تهران و برخی از استان‌ها اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها و ارائه‌ مجوز به آنها بدون تایید اتاق اصناف به نوعی دهن‌کجی به ۴۰۰ هزار واحد صنفی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که ظاهرا از برگزاری طرح فروش فوق‌العاده برای ایام ماه مبارک رمضان از سوی واحد‌های صنفی مربوطه استقبال چندانی نشده است، گفت: به واسطه نوع کالاهایی که در ماه مبارک رمضان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان گفت که موضوع فروش فوق‌العاده جای طرح چندانی ندارد، چون این طرح بیشتر در کالاهایی مثل کفش، پوشاک، لوازم خانگی و برخی کالاهای دیگر معنی پیدا می‌کند ولی برای برنج یا روغن که جزو تولیدات صنعتی هستند و قیمت‌گذاری آن‌ها توسط سازمان حمایت انجام می‌شود، نمی‌توان طرح فروش فوق‌العاده گذاشت و تخفیفاتی برای آنها اعمال کرد.

 

رییس اتاق اصناف کشور ادامه داد: سود عمده‌فروشی هفت درصد و خرده‌فروشی حدود ۱۲ تا ۱۷ درصد است؛ بنابراین نمی‌توان این سود را نیز در نظر نگرفت و به فروشندگان گفت که باید روی قیمت‌های خود تخفیف دهند و متضرر شوند. ولی در عین حال به دلیل افزایش تقاضا، برخی واحد‌های صنفی با توجه به ماه مبارک رمضان از این طرح استقبال کرده‌اند و حاشیه سود بسیار کمی برای خود در نظر گرفته‌اند.

 

فاضلی ادامه داد: یکی از اقلام دیگر پرمصرف در ماه مبارک رمضان زولبیا و بامیه است که قیمت‌گذاری شده و این در حالی است که فروشندگان و واحد‌های تولیدی مربوطه از این قیمت‌گذاری راضی نیستند، چون با توجه به افزایش هزینه‌هایشان قیمت جدید پاسخگو نیست. پس چگونه می‌توان انتظار داشت که دوباره در طرح فروش فوق‌العاده شرکت و تخفیف‌ روی محصول خود اعمال کنند.

 

وی درباره برگزاری نمایشگاه‌هایی که با مجوز شهرداری در پارک‌ها برگزار می‌شود، تاکید کرد: یک نفر در این کشور نیست که بگوید شهرداری چه محلی از اعراب دارد که مجوز برگزاری این نمایشگاه‌ها را می‌دهد؟ از سوی دیگر کالاهای غیراستاندارد، بنجل و از مد افتاده به نام کالاهای تولیدی ایران در این نمایشگاه‌ها ارائه می‌شود و اقلام دیگر نیز کیفیت لازم را ندارند.

 

رییس اتاق اصناف کشور تصریح کرد: مگر کشور در مباحث اقتصادی و موضوعاتی این‌چنینی مسئول ندارد که نهادهایی مثل شهرداری این کار را انجام دهند؟ بنده در این زمینه طی نامه‌ای به شهردار تهران، عنوان کردم که ایشان را مسئول این موضوع می‌دانم و باید جلوی این بی‌بند‌وباری گرفته شود، چون این امر دهن‌کجی به بیش از ۴۰۰ هزار واحد صنفی فعال و زحمت‌کش است.

 

فاضلی با بیان این‌که کالاهای اساسی و سبد خانوار که شامل برنج، روغن، گوشت قرمز و گوشت سفید است احتیاج به برگزاری نمایشگاه‌ ندارد و بازار، خودش را در زمینه‌ این کالاها تنظیم می‌کند، گفت: قیمت‌گذاری این کالاها مشخص است و در شرایطی که بازار وضعیت مناسبی دارد ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های ضیافت احساس نمی‌شود.