افزایش ۴۸ درصدی مالیات اصناف در ۴ سال گذشته

  رییس اتاق اصناف معتقد است در موضوع چگونگی دریافت مالیات از اصناف فراکنی صورت گرفته است، چراکه از سال ۱۳۹۰ تا کنون ۴۸ درصد سهم مالیات بخش اصناف افزایش یافته است. به گزارش خبرنگار ایسنا، علی فاضلی در نشست مشترک رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون که به منظور تشریح برنامه‌های دبیرخانه مشترک این […]

 

رییس اتاق اصناف معتقد است در موضوع چگونگی دریافت مالیات از اصناف فراکنی صورت گرفته است، چراکه از سال ۱۳۹۰ تا کنون ۴۸ درصد سهم مالیات بخش اصناف افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی فاضلی در نشست مشترک رؤسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون که به منظور تشریح برنامه‌های دبیرخانه مشترک این سه اتاق امروز – ۲۸ شهریور – برگزار شد، گفت: سهم بخش غیردولتی در اقتصاد کشور بسیار ناچیز است. اگر بخواهیم در این زمینه سایر کشورها را مثال بزنیم به عنوان نمونه ۹۲ درصد اقتصاد آلمان در اختیار بخش غیردولتی این کشور است و یا دولت مالزی ۸۳ درصد از اقتصاد آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در کشور ما ۱۷ درصد اقتصاد به بخش غیردولتی اختصاص دارد و ما انتظار معجزه از این بخش داریم. البته دولت یازدهم استراتژی خوبی در این زمینه دارد اما واقعیت این امر این است که موفق نشده‌ایم که بخش بانکی‌مان را از بنگاهداری خلاص کنیم و در این مدت حتی حرکتی در این بخش صورت نگرفته است و به‌ طور کلی نتوانستیم استراتژی معینی را برای بخش‌های غیردولتی تعیین کنیم و همچنین در حوزه تدوین قوانین بخش غیردولتی یا حضور بسیار کمی دارد یا اصلا حضور ندارد.

رییس اتاق اصناف ادامه داد: به‌طور کلی در حدود ۹۴ درصد از بنگاه‌ها متعلق به بخش صنایع کوچک و متوسط است، اما تعریف درستی برای این مجموعه صورت نگرفته است و حتی در مواقعی شاهد تعارض بین سه اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی بوده‌ایم که حاصل آن این بود که قانونی غیر از توسعه‌محور در اصناف به تصویب رسید.

فاضلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع مالیات بخش اصناف اشاره کرد و گفت: در موضوع مالیات یک نوع فرافکنی در مجموعه سازمان امور مالیاتی نسبت به اصناف صورت گرفته است. از سال ۱۳۹۰ تاکنون شاهد یک رکود در ساختار اقتصادی کشور هستیم اما با این وجود در این مدت ۴۸ درصد سهم مالیات بخش اصناف افزایش داشته است. اگر نمی‌توانیم در بخش‌های دیگر مالیات حقه را احصاء کنیم، چرا توپ را در زمین بنگاه‌ها می‌اندازیم. در بخش اصناف کتمام مالیات وجود داشته است، اما فرار مالیاتی نداشتیم. باید پرسید که برای بنگاه‌ها چه کاری صورت گرفته است و چه تسهیلاتی به بنگاه‌ها داده شده است که هر روز این همه هجمه و فشار به اصناف وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع مالیات خیلی از معضلات حل نشده است، البته نگاه رییس سازمان امور مالیاتی نسبت به قبل در این زمینه تعدیل شده است و قرار بر این است که سازمان‌های مستقل در استان‌ها با اتاق‌های بازرگانی تعاملاتی داشته باشند. همچنان نامه هایی که از طرف اصناف به رییس سازمان امور مالیاتی فرستاده شد منجر به برگزاری نشست‌هایی با حضور کارشناسان صورت گرفت در نتیجه برگزاری این جلسات باعث حل برخی مشکلات شد.

رییس اتاق اصناف درباره‌ هدف اصلی تشکیل دبیرخانه مشترک بین سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون گفت:‌ مطمئنا یکی از اهداف اصلی مجموعه سه اتاق رونق‌ بخشیدن به فضای کسب‌وکار است. متاسفانه امروز شاهد هستیم که برای قاچاق برخی از کالاها توجیه وجود دارد. ما در اتاق به دنبال این هستیم که این توجیه را برای قاچاق از بین ببریم.

فاضلی اظهار کرد: ما تاکنون نتوانستیم از ظرفیت‌های این سه اتاق بهره لازم را ببریم. بخش اصناف و تعاون بنگاه‌های زیادی در اختیار دارند اما تاکنون در صادرات غیرنفتی نقش چندانی ایفا نکرده است که ما در این زمینه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم.