عملکرد 9 ماهه بازرسی اتاق اصناف ایران: بیش از ۳.۱ میلیون فقره بازرسی امسال از واحدهای صنفی سراسر کشور انجام شد

آمار کل بازرسی ها از صنوف خرده فروشی در سراسر کشور در ۹ ماه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری در مجموع برابر با سه میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۴۰ فقره بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، از آمار فوق تعداد ۱۸۹ هزار و ۸۳۶ فقره پرونده به ارزش پیشنهادی […]

آمار کل بازرسی ها از صنوف خرده فروشی در سراسر کشور در ۹ ماه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری در مجموع برابر با سه میلیون و ۱۹۹ هزار و ۲۴۰ فقره بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، از آمار فوق تعداد ۱۸۹ هزار و ۸۳۶ فقره پرونده به ارزش پیشنهادی
۳۴۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۷۷۱ هزار ریال تشکیل و همگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.
براساس اعلام معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، در دوره یاد شده، ۱۱۵ هزار فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۶۱ درصد در بخش کالا و ۳۹ درصد در بخش خدمات است.
از مجموع شکایات دریافتی ۲۱ درصد به صورت حضوری، ۶۱ درصد تلفنی و ۱۸ درصد به صورت کتبی دریافت و مورد رسیدگی واقع شده است. شایان توجه است که رقم ۶۱ درصد شکایات تلفنی، بیانگر اعتماد مردم به نیروهای بازرسی اصناف است که به نحوه رسیدگی بازرسان اطمینان داشته و حتی در اغلب موارد پیگیری هم نمی کنند.
همچنین پس از بررسی های معموله و ارزیابی کارشناسان ۱۱۰ هزار و ۴۳۷ فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذیربط ارسال شده است . بر همین اساس، از کل شکایات قابل پیگیری ۱۶ درصد منجر به رضایت شاکی، ۳۱ درصد متخلف، ۳۹ درصد غیرمتخلف، ۱۴ درصد نیز در دست بررسی است.
همچنین گزارش های رسیده در مورد برخی اقلام از سراسر کشور حاکی از آن است که در ۹ ماه سال ۹۴، لبنیات، روغن، قند و شکر، برنج، ماکارونی،گوشت قرمز،کاغذ، نان، حبوبات و صیفی جات به طور میانگین ۵ تا ۳۱ درصد افزایش قیمت داشته است.
همچنین در ادامه گزارش بازرسی اتاق اصناف کشور آمده است که بیشترین تخلفات به وقوع پیوسته در مورد کالاها، مربوط به نان، میوه و مرکبات، تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، لبنیات و صیفی جات است؛ ضمن آنکه بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گرانفروشی و صادر نکردن صورتحساب بوده است.