تشکیل مجدد جلسه هیات عالی نظارت دو هفته دیگر / ایرادات فقهی مراجع به آیین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سومین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در سال جاری، به پیشنهاد اینجانب تا دو هفته آینده در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی از تعداد جلسات اندک هیات عالی نظارت گلایه کرد و ضمن […]

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: سومین جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در سال جاری، به پیشنهاد اینجانب تا دو هفته آینده در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی از تعداد جلسات اندک هیات عالی نظارت گلایه کرد و ضمن اشاره به برگزاری دومین جلسه اخیر هیات عالی نظارت در سال جاری گفت: انتظار می رود که هیات عالی نظارت با توجه به حجم گسترده ای از موضوعات صنفی و انباشت دستور جلسات بسیار، حداقل به صورت فصلی یک نشست داشته باشد چون سقف ۲ ساعته ی جلسه هیات عالی نظارت برای طرح مباحث کفایت نمی کند.

*به پیشنهاد رئیس اتاق اصناف ایران، جلسه بعدی هیات عالی نظارت به دو هفته دیگر موکول شد

فاضلی افزود: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و همچنین تکلیف هیات عالی نظارت برای بررسی بودجه پیشنهادی اتاق اصناف ایران و تصویب آن، به پیشنهاد اینجانب و موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل جلسه هیات عالی نظارت طی دو هفته آینده مورد توجه و تصویب اعضاء قرار گرفت.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: پیش بینی می شود که در جلسه بعدی هیات عالی نظارت ۵ تا ۶ دستور از جمله نقش اصناف در برنامه ششم توسعه، قیمت گذاری کالا، تنظیم بازار شب عید  و برگزاری نمایشگاههای بهاره در سراسر کشور مطرح شود .

*۹ ماده از آیین نامه اصلاحی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی تصویب شد

وی همچنین در خصوص جزئیات جلسه اخیر هیات عالی نظارت گفت: دستور اول هیات عالی نظارت بررسی اصلاح آیین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی ( چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی) بود؛ این موضوع یکی از چالش های اصلی امروز است که به تصمیم سازی پیرامون موضوع فضای فعالیت کاربران اینترنتی، فضای مجازی و تشکل های هرمی بر می گردد.

فاضلی ادامه داد: اغلب سر فصل های بررسی این ماده قانونی به ایرادات فقهی، نقطه نظرات حقوقی مراجع و نگرش های صنفی اختصاص دارد؛ برخی مراجع نسبت به فعالیت فروشگاه های هرمی ایراد گرفته اند به طوری که هر نوع کسب درآمد بدون انجام فعالیت را جایز ندانسته اند، بر همین اساس در جلسه آینده سایر مفاد آیین نامه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

*ایرادات فقهی مراجع به آیین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی

به گفته وی، آیین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی که یک سال پیش به تصویب رسید و ابلاغ شد، نه تنها  مراجع ایراد فقهی به مفاد آن داشتند بلکه دستگاه های ذیربط نیز برای به فعالیت در فضای مجازی ایراداتی وارد کرده بودند. بر همین مبنا کارگروهی به منظور اصلاح آیین نامه تشکیل شد و جلسات متعددی با حضور کارشناسان به ویژه کارشناسان حوزه علمیه قم تشکیل شد.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بدون شک با اصلاح این آیین نامه می توان بسیاری از مشکلات مبتلابه در فضای مجازی را مدیریت کرد.

*مشکلات کسبه پلاسکو در روز های آینده رفع می شود

وی همچنین در مورد گزارش اتاق اصناف ایران از وضعیت کسبه ساختمان پلاسکو در هیات عالی نظارت نیز ضمن تقدیر از تلاش های دولت و همچنین تشکیل کارگروه قدرتمند در دولت برای رسیدگی به وضعیت ساختمان پلاسکو گفت: در بحث استقرار و اسکان کسبه پلاسکو مشکلاتی وجود دارد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه کمک خواهند کرد؛ امیدواریم طی روزهای آینده مشکلات کسبه پلاسکو رفع شود./م/