جلسه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در اتاق اصناف ایران؛ فاضلی : نبود بودجه کافی کار بازرسی برای اتاق اصناف را سخت کرده است

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی، نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی را به اصناف واگذار کرده است اما نبود بودجه کافی و نداشتن نیروی انسانی مورد نیاز ، این امر را سخت کرده است. علی فاضلی روز دوشنبه در جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات […]

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی، نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی را به اصناف واگذار کرده است اما نبود بودجه کافی و نداشتن نیروی انسانی مورد نیاز ، این امر را سخت کرده است.
علی فاضلی روز دوشنبه در جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و گفت: برای مبارزه با قاچاق کالا اراده و عزم ملی نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، وی افزود: ۲.۲ میلیارد دلار حجم پوشاک قاچاق و بیش از ۲ میلیارد دلار قاچاق گوشی تلفن همراه وجود دارد ضمن اینکه اکنون برخی کالاهای امریکایی در بازار وجود دارد که واردات آنها ممنوع است.
وی تصریح کرد: برای مبارزه با قاچاق نباید با یک واحد صنفی که این کالا را عرضه کرده است، مقابله کرد؛ باید قاچاق را در مرزها کنترل کرد تا کالای قاچاق وارد کشور نشود.
فاضلی با اشاره به همراهی دولت با اتاق اصناف در تصمیم گیری ها ، از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز خواست تا در تصمیم گیری های اقتصادی ، اصناف را مورد توجه قرار دهند.
وی تصریح کرد: اصناف کشور با داشتن ۳ میلیون واحد صنفی و وجود ظرفیت های فراوانی که در اقتصاد دارند، در ۳۶ سال گذشته تاکنون در تصمیم گیری های اقتصادی، اصناف طرف مشورت نبوده اند اما بازار ما در بدترین شرایط، خود را حفظ کرده و حتی از هجمه های فرهنگی دشمن نیز مصون مانده است.
فاضلی گفت: دولت اکنون برای ایجاد یک شغل حداقل ۲۱۰ میلیون تومان هزینه می کند اما اصناف بدون اینکه حتی ریال بار مالی ایجاد کرده باشند، میلیون ها شغل در کشور ایجاد کرده اند.
وی با اشاره به حضور چشمگیر اصناف در مسایل فرهنگی و اجتماعی افزود: اصناف بیش از ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که کمترین بخش اقتصادی را داریم که تا این حد برای انقلاب اسلامی سرمایه گذاری کرده باشد.
رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: بیش از ۸۳۰۰ اتحادیه صنفی در کشور داریم اما به قانون نظام صنفی سخت معترض هستیم چون که این قانون در جهت سپردن کار مردم به مردم نیست و نهادهایی در این قانون دیده شده اند که برای اعتلای بخش خصوصی موثر نیستند.
فاضلی گفت: نگاه سه دوره دولت های قبل نیز در جهت ساماندهی مجموعه اصناف نبوده و این مسئله سبب شده تا ۸۰ درصد از ۸۳۰۰ اتحادیه کشور از نظر بودجه ای حتی توان اداره روزمره خود را نداشته باشند.
وی بر لزوم نوین سازی اصناف تاکید کرد و افزود: امروز نسل سوم اصناف تحصیلکرده هستند اما از ورود مدیریتی اصناف امتناع می کنند لذا از مجلس شورای اسلامی می خواهیم که اصناف را در نوین سازی یاری کند.
فاضلی در خصوص جلوگیری از تداخل صنفی و چابک سازی اتحادیه ها نیز گفت: طبق قانون نظام صنفی وقتی قرار است موضوع تداخل صنفی را حل کنیم، مخالفت هایی صورت می گیرد که فعلا اقدامی نکنید.
رییس اتاق اصناف ایران همچنین به موضوع پساتحریم نیز اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد که اصناف در پساتحریم نقش آفرینی کنند، باید چابک سازی را در دستور کار قرار دهیم.
فاضلی در این نشست مشترک گزارشی از عملکرد اتاق اصناف ایران و انتظارات آن را از مجلس شورای اسلامی بیان کرد.
وی گفت: اصناف با بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در چهار گروه تولیدی، توزیعی، خدمات و خدمات فنی مشغول فعالیت هستند و معیشت بیش از ۲۳ میلیون نفر از جمعیت کشور وابسته به اصناف است ضمن اینکه اصناف بیش از ۱۷ درصد سهم در تولید ناخالص داخلی دارند.
فاضلی همچنین تخصیص ۱۰۰ درصد درآمدهای ناشی از جرایم واصله از اصناف مطابق تبصره هفت ماده ۷۲ قانون نظام صنفی ( که سال ۹۴ کمتر از ۳۰ درصد تخصیص یافت)، مشارکت اصناف در تدوین برنامه های توسعه ای کشور، همکاری در اصلاح قانون نظام صنفی به اقتصادی سیاست های اقتصاد مقاومتی و دوران پساتحریم، نظارت بر عملکرد دولت در حمایت از اصناف و تصویب نکردن قوانینی که موجب تضعیف جایگاه اصناف شود را از مهمترین انتظارات اتاق اصناف از مجلس شورای اسلامی برشمرد.