دیدار هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با دکتر عارف ، فاضلی : اصناف بزرگترین نهاد مدنی بخش غیردولتی با سازماندهی دمکراتیک است/ عارف : باید اقتصاد را نجات داد

رییس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف با ساختارهای موجود دارای بزرگترین نهاد مدنی بخش غیردولتی با سازماندهی دمکراتیک است. علی فاضلی که به همراه جمعی از اعضای هیات رئیسه و معاونان اتاق اصناف ایران با محمدرضا عارف منتخب ملت دیدار کرد، افزود: اصناف با داشتن بیش از ۸۴۰۰ اتحادیه ، حدود ۴۰۰ اتاق اصناف در […]

رییس اتاق اصناف ایران گفت: اصناف با ساختارهای موجود دارای بزرگترین نهاد مدنی بخش غیردولتی با سازماندهی دمکراتیک است.
علی فاضلی که به همراه جمعی از اعضای هیات رئیسه و معاونان اتاق اصناف ایران با محمدرضا عارف منتخب ملت دیدار کرد، افزود: اصناف با داشتن بیش از ۸۴۰۰ اتحادیه ، حدود ۴۰۰ اتاق اصناف در سراسر کشور و بیش از سه میلیون واحد صنفی نقش مهمی در اقتصاد دارند به طوری که سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی ۱۷.۵ درصد و در اشتغال حدود ۶.۵ میلیون نفر است ضمن اینکه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات غیرنفتی کشور مربوط به صنوف تولیدی کشور است.
پساتحریم
وی گذر اصناف از پساتحریم را در گرو تصویب قوانین انگیزشی دانست و گفت: مبارزه جدی با قاچاق، کاهش مالیات واحدهای تولیدی و محاسبه تعرفه واحدهای تولیدی ، توزیعی و خدمات فنی صنوف مانند واحدهای صنعتی، نمونه هایی از قوانین انگیزشی است که در حال حاضر وجود ندارد و باید برای حمایت از اصناف در دوران پساتحریم به اجرا درآید.
فاضلی تصریح کرد: با ورود سرمایه های خارجی، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین تقویت نقش بخش خصوصی در اقتصاد می توان بخشی از کمبود نقدینگی بنگاه های کوچک و متوسط بخصوص واحدهای صنفی تولیدی را جبران کرد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط نقش اساسی در اقتصاد آن کشورها دارند، اظهار کرد: ایران نیز به دلیل داشتن واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط از جمله اصناف می تواند بسیار پررنگ تر از گذشته در اقتصاد کشور ایفای نقش کند.
اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات اقتصادی است
رییس اتاق اصناف ایران در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاح قوانین است به طوری که قوانینی مانند قانون نظام صنفی، فضای کسب و کار، بازنگری قوانین مالیاتی ، بانکی ، بیمه از یک سو و تلاش برای ارتقاء بهره وری اصناف کشور از دیگر سو مورد توجه قرار گیرد.
فاضلی با بیان اینکه در شرایط فعلی اصناف در راس تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارند،
افزود: با توجه به پتانسیل های عظیم اصناف بخصوص در ایجاد اشتغال ، دولت باید در تمام برنامه های اقتصادی بخصوص قانون برنامه ششم نقش اصناف در اقتصاد را پررنگ ببیند چون اتاق اصناف ایران برای تحقق اهداف خود اقدام به تدوین برنامه عملیاتی کرده است.
وی با انتقاد از حضور نداشتن اصناف در ستاد اقتصاد مقاومتی دولت ، از ارائه بسته سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش اصناف خبر داد و با اشاره فرمان مقام معظم رهبری در سال جاری گفت:
بندهای یک، سه و ۱۰ فرمان ایشان نشان از آن دارد که باید به سمت بنگاه‌های کوچک و متوسط برویم و تولیدمحور بودن یک اصل است.
تشکیل دبیرخانه بخش غیردولتی اقتصاد و ضرورت تعامل بین مجلس و بخش خصوصی

فاضلی همچنین به تشکیل دبیرخانه مشترک اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون اشاره کرد و گفت: تاسیس دفتر مشترک سه اتاق بخش غیردولتی با هدف تجمیع امکانات و هم افزایی توانمندی ها و تقسیم کارکردها و وظایف برای حرکت بخش خصوصی به سمت بازسازی اقتصاد است.
وی بر ضرورت تعامل بیشتر بین مجلس و بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی می تواند با حذف برخی قوانین مخل اقتصادی ، اصلاح برخی از قوانین و همچنین تصویب قوانین جدید متناسب با شرایط فعلی اقتصاد در پیشبرد و رونق اقتصادی کشور تاثیر بسیار زیادی بگذارد و اقتصاد کشور را از حالت رکود خارج سازد.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین خواستار همکاری مجلس دهم با اتاق اصناف شد.

ثبات بازار حاصل همکاری اصناف
رییس اتاق اصناف ایران گفت: بازار با ثبات و توام با آرامش فعلی حاصل تدبیر دولت و همکاری و تلاش اصناف برای تامین کالای مورد نیاز مردم است.
فاضلی با بیان اینکه اصناف همواره حمایت های خود را از برنامه های دولت اعلام داشته اند، افزود: با وجود فشارهایی که به واحدهای صنفی تحمیل می شد، بخصوص از ناحیه مالیات ؛ اما اصناف همیشه با صبوری و مدارا با مسایل برخورد می کرد و خود را جدا از مردم نمی دانست.
وی تصریح کرد: بازاری که در شرایط سخت در کنار نظام و حاکمیت بوده، در شرایط امروز که شاهد بروز بارقه امید در اقتصاد کشور هستیم؛ نیز در کنار نظام و مردم خواهد بود و خود، بازار را تنظیم می کند.
فاضلی ادامه داد: تحریم ها سبب شد سرمایه اصناف به یک سوم کاهش یابد و قدرت خریدشان برای تامین مواد اولیه به یک سوم برسد و با محدودیت های بسیاری در تجهیز و نوسازی واحدهای خود مواجه شوند، اما با این وجود هیچ گاه از حمایت از برنامه های نظام دست برنداشتند.
به گفته فاضلی، همدلی بخش اقتصاد غیر دولتی با دولت و هماهنگی مجلس و دولت در اولویت بندی موضوعات اصلی اقتصادی و توجه به پیشنهادها و برنامه های تخصصی تشکل های بخش خصوصی، اقتصاد را به جلو و پیشرفت رهنمون خواهد ساخت.
وی با اشاره به توانمندی های بالای اصناف اظهار کرد: در اصناف این پتانسیل را داریم تا شغل های بسیاری ایجاد کنیم. اگر از سه میلیون واحد صنفی فقط ۱۰ درصد آنها برای یک نفر اشتغال ایجاد کنند در سال آینده فقط ۳۰۰ هزار شغل در بخش اصناف محقق خواهد شد.
فاضلی با بیان اینکه اصناف باید در تدوین سیاست های کلان اقتصادی نقش آفرینی کنند، گفت: حضور بخش خصوصی و مشارکت دادن مردم در بخش های مختلف اقتصادی باعث رونق اقتصاد کشور می شود.
وی با بیان اینکه اهمیت دادن به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور عزم راسخ دولت و بخش خصوصی را می خواهد، افزود: در شرایط کنونی کشور یکی از آسیب های جدی بخش خصوصی، مساله قاچاق کالا است که طی سال های اخیر کمتر توجهی به این مساله صورت گرفته است.
فاضلی تاکید کرد: باید برخورد جدی با قاچاق کالا صورت بگیرد و نباید شیرینی و حلاوت کار و تولید در بخش خصوصی با رانت گیری تلخ شود و اجازه کار به بخش خصوصی داده نشود و باید دست به دست هم داد تا با اتحاد و همدلی کار را پیش برد.
وی افزود: اصناف علاوه بر داشتن نقش در اقتصاد کشور، با داشتن ۲۴ میلیون نفر از جمعیت کشور، نقش مهمی در تصمیم گیری های سیاسی دارند ضمن اینکه با توجه به گستردگی کاری و تعامل روزانه هر واحد صنفی با مردم ، نقش بسزایی را نیز در امور فرهنگی دارند.
فاضلی در پایان بیان کرد: با توجه به برنامه های اقتصاد مقاومتی اتاق اصناف ایران، فعالیت های ویژه ای با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ارتقاء بهره وری اصناف کشور داریم که به زودی اعلام عمومی خواهیم کرد.

عارف : باید اقتصاد را نجات داد

منتخب اول مردم تهران با بیان اینکه جدل‌های بی‌حاصل سیاسی و رو در رو قرار دادن مسئولان و ارکان نظام در فرایند پیشرفت و توسعه کشور خلل ایجاد می‌کند، تاکید کرد: باید با مردم صادق بود، مردم بزرگوار ما با استفاده از تجارب گذشته به خوبی تشخیص می‌دهند چه کسانی با عوام فریبی می‌خواهند به قدرت برسند و چه کسانی قصد خدمت صادقانه دارند.
دکتر محمدرضا عارف در دیدار اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با تبریک سال جدید و حلول ماه رجب بر ضرورت استفاده از فیوضات این ماه تاکید کرد و گفت: آغاز و پایان سال ۹۵ با ولادت حضرت فاطمه(س) همراه است که امسال متبرک است با نام حضرت فاطمه، نزولات آسمانی که در آغاز سال جدید در بخش‌های مختلف کشور شاهد آن بودیم مطمئنا نویدبخش سالی پر خیر و برک برای ملت ایران است.
وی با اشاره به سفرهای نوروزی مردم در ایام تعطیلات،گفت:گزارشی که مسئولان درباره سفرهای نوروزی ارائه می‌کنند نشان از رشد صنعت گردشگری است .اما وقتی آمار تصادفات جاده ای را می‌شنویم بسیار برای ما دردناک است و مردم و مسئولان باید تلاش کنند سفرهای نوروزی با کمترین حادثه برای هموطنان همراه باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سرمایه نظام ما مردم هستند بر ضرورت پاسخگویی به مطالبات به حق ملت ایران تاکید کرد و با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ به نام “اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل” از سوی رهبر معظم انقلاب،گفت: اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست بلکه واقعیتی ملموس است که نظام به آن رسیده است و یکی از نهادهایی که می تواند پرچمدار اقتصادی مقاومتی باشد اتاق اصناف است.
وی یکی از اصول اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن اقتصاد دانست و اظهار کرد: باید اقتصاد را نجات داد. نمی‌توان در دهه چهارم انقلاب وضعیت معیشتی بگونه‌ای باشد که برخی خانواده‌ها از حداقل امکانات محروم باشند .الان فقر در کشور بیداد می کند و هر جا فقر باشد زمینه فساد هم فراهم می شود. البته دولت به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات کشور را حل کند و همانطور که اخیرا رهبر معظم انقلاب تاکید کردند نباید سطح مطالبات را از دولت بالا برد و همه نهادهای دولتی و غیر دولتی باید دولت را در اجرایی کردن سیاست های ۲۴گانه اقتصاد مقاومتی کمک کنند.
عارف تاکید کرد: رونق اقتصادی و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی فضای آرام و بدون تنش را در کشور می‌طلبد .جدل‌های بی‌حاصل سیاسی و رو در رو قرار دادن مسئولان و ارکان نظام نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند بلکه در فرایند پیشرفت و توسعه کشور هم خلل ایجاد می‌کند.
منتخب اول مردم تهران، اولویت مجلس آینده را اقتصاد مقاومتی و آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت: مجلس آینده مطمئنا نسبت به مجلس فعلی همکاری و همراهی بیشتری با دولت برای رسیدن به اهداف متعالی نظام و سند چشم انداز خواهد داشت و سعی خواهیم کرد در پایان سال گزارشی از فعالیت‌های مجلس در زمینه اقتصاد مقاومتی برای اطلاع افکار عمومی منتشر کنیم.
وی با بیان اینکه باید با مردم صادق بود،گفت: مردم بزرگوار ما با استفاده از تجارب گذشته به خوبی تشخیص می‌دهند چه کسانی با عوام فریبی می‌خواهند به قدرت برسند و چه کسانی قصد خدمت صادقانه دارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سهم و نقش بازار در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بازاریان و دانشگاهیان نقش چشم گیری داشتند و همواره بازار جایگاه ارزشمندی در فرهنگ ایرانی داشته است.هر چند بازار تا حدودی جایگاه گذشته خود را از دست داده است ولی هنوز اعتماد مردم به بازاریان پابرجاست و باید تلاش کرد این اعتماد تقویت شود.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در ادامه به انتخابات دور دوم مجلس اشاره و بر ضرورت حضور حداکثری مردم در این مرحله از انتخابات تاکید کرد.
عارف در پایان با قدردانی از تلاش‌های اتاق اصناف ایران به گزارش رئیس این اتاق اشاره کرد و گفت: انتظار است اتاق اصناف بیش از گذشته با نهادهای حاکمیتی از جمله دولت همکاری کند و در تقویت حوزه فرهنگ در بازار ایران تلاش بیشتری انجام دهد.در مجلس آینده هم هر کمکی که به تقویت اقتصاد کشور بخصوص در حوزه اصناف منجر شود انجام خواهیم داد.