علی بهرمند رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران : نرخ گذاری محصولات قنادی توسط دولت منجر به تعطیلی واحدها می شود

رییس اتحادیه قنادان تهران: نرخ گذاری محصولات قنادی توسط دولت منجر به تعطیلی واحدها می شود با وجود بعضا لوکس محسوب شدن محصولات قنادی، و زمان بر بودن تولید آنها به دلیل ظرافت و هنر قنادان، این کالا در بعضی موارد از دسته قیمت گذاری دولتی قرار گرفته است و قناد علی رغم اینکه همه […]

رییس اتحادیه قنادان تهران:
نرخ گذاری محصولات قنادی توسط دولت منجر به تعطیلی واحدها می شود
با وجود بعضا لوکس محسوب شدن محصولات قنادی، و زمان بر بودن تولید آنها به دلیل ظرافت و هنر قنادان، این کالا در بعضی موارد از دسته قیمت گذاری دولتی قرار گرفته است و قناد علی رغم اینکه همه مواد اولیه را با قیمت و بدون نرخ گذاری خریداری می کند اما در مقابل محصول خود را با نرخی که دولت تعیین کرده عرضه می کند. این مسئله حرفه قنادی را خارج از توجیه عملکرد اقتصادی کرده است و به مرور منجر به خروج بسیاری از فروشگاه های قنادی از این حوزه کاری و یا تعطیلی این واحدها می شود.
علی بهره مند، رییس اتحادیه قنادان با ذکر مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار نگاشته در پاسخ به این سوال که چرا قیمت شیرینی در واحدهای مختلف تا این حد نوسان دارد، اظهار داشت: در محصولات اصناف دیگر نیز همچون میوه فروشی ها و دیگر اصناف شاهد تفاوت نرخ محصولات به دلیل تفاوت کیفیت هستیم. شیرینی نیز از این قضیه مستثنی نیست. به عقیده من محصول شیرینی کاملا باید از بحث قیمت گذاری فاصله بگیرد و عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت نهایی شیرینی باشد.
رییس اتحادیه قنادان با بیان اینکه امروزه به واقع برخی واحدها از مواد اولیه بسیار با کیفیت و گران برای تولید شیرینی منحصر به فرد استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: ۳۲ بازرس متخصص اتحادیه به صورت مرتب از کیفیت، کمیت و قیمت محصولات واحدهای قنادی لوکس بازدید و رصد می کنند. در حال حاضر ۱۱۰۰ واحد دارای پروانه کسب در سطح تهران، مشغول عرضه انواع شیرینی هستند و ۳۵۰ واحد نیز در پی کسب مجوز هستند.
وی در خصوص چگونگی مدرن شدن واحدهای قنادی و نوآوری در این حوزه، تصریح کرد: حضور ما در نمایشگاه های بین المللی، سمینارها و همایش ها با رویکرد معرفی پتانسیل های موجود در قنادی و مدرن کردن ساختار آنها علی رغم وجود مقاومت های قنادان سنتی، صورت می گیرد. قنادان نیز با شرکت سالانه در نمایشگاه های خارج از کشور امکان مدرن کردن تولید را دارند اما اتحادیه قنادان مانند انجمن های دیگر، در بحث مدرن کردن قنادی ها چندان قدرتی ندارد تا بتواند به عنوان یک اهرم اقدام کند.
ظهور تولید کنندگان زیر زمینی و تداخل صنفی، مشکل عمده واحدهای قنادی است
رییس اتحادیه قنادان، ظهور تولید کنندگان زیر زمینی برای فرار از گرفتاری هایی مانند دارایی، بیمه و بهداشت را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت: این تولید کنندگان زیر زمینی در شبکه های اجتماعی تبلیغ و سفارش دریافت می کنند تا از مشکلات حوزه قنادی یا مغازه داری خود را دور کنند. مشکل بعدی که همیشه در اتحادیه مطرح است، بحث تداخل صنفی است که بخش بزرگی از شیرینی جات در سوپر مارکت ها، فروشگاه های غیر مرتبط و نان های فانتزی که حرفه آنها نان است، عرضه می شود چرا که هر چیزی که شیرین باشد در حوزه قنادی قرار می گیرد.