فاضلی مطرح کرد: برگزاری نمایشگاه های فصلی فقط با مجوز اتاق های اصناف/ ادغام اتحادیه ها یک ضرورت است

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در صورت نیاز از این پس فقط با تایید فرمانداری ها و با محوریت اتاق اصناف ایران خواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست روسای اتاق های اصناف شهرستان های استان تهران گفت: ما با برگزاری […]

رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرد: برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در صورت نیاز از این پس فقط با تایید فرمانداری ها و با محوریت اتاق اصناف ایران خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در نشست روسای اتاق های اصناف شهرستان های استان تهران گفت: ما با برگزاری نمایشگاه مخالف هستیم اما شرایط دولت را درک می کنیم و برای برگزاری نمایشگاه های فصلی همکاری خواهیم کرد.
وی افزود: در جلسه ای که با حضور مسئولان صنعت، معدن و تجارت در استانداری تهران برگزار شد، مقرر شد مصوبه قبلی برگزاری نمایشگاه ها به تایید شورای امنیت ملی برسد و هیچ فرد یا ارگانی حق برگزاری نمایشگاه نداشته باشد. اکنون به اسم خیریه، نمایشگاه های مختلف برگزاری می کنند اما اغلب اینها دلال هستند.
وی در این نشست که معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و همچنین فرماندار، امام جمعه و رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهریار حضور داشتند، تصریح کرد: ما به عنوان اتاق های اصناف هیچ ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه ها نمی بینیم به دلیل اینکه همه نوع کالا به وفور در بازار وجود دارد.
رییس اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نوسانات قیمت برخی کالاها در بازار اشاره کرد و گفت: اصناف نقشی در افزایش قیمت ها ندارند و کار اتاق های اصناف نظارت بر بازار است.
فاضلی با بیان اینکه یک سوم جمعیت کشور در بدنه اصناف است، گفت: اصناف در مجموعه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از نهادهای مهم کشور محسوب می شود و در بخش اجتماعی حرف نخست را می زند.
*فروشگاه های زنجیره در شهرهای کوچک گسترش نمی یابد
فاضلی در باره فروشگاه های زنجیره ای توضیح داد که ایجاد فروشگاه های زنجیره ای جزء قانون است اما به دلیل اینکه آیین نامه اجرایی آن بد تعریف شده، از اجرای آن جلوگیری و از این پس فروشگاه های زنجیره ای در شهرستان های کوچک ایجاد نخواهد شد و به زودی این آیین نامه اصلاح خواهد شد.
*ادغام اتحادیه ها یک ضرورت است
رییس اتاق اصناف ایران درباره ادغام اتحادیه های صنفی گفت: اگر قرار باشد فقط به تشکل های خود بها بدهیم و ملی فکر نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد.
وی با بیان اینکه اکنون تعداد زیادی از اتحادیه های صنفی کشور به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع مالی، غیرکارآمد هستند، افزود: قانون سه شاخصه برای ادغام اتحادیه ها درنظر گرفته که شامل نداشتن حد نصاب قانونی، اتحادیه های همگن که تداخل صنفی دارند و اتحادیه هایی که مشکل مالی دارند و قادر نیستند خود را اداره کنند که تشخیص آن به اتاق های اصناف سپرده شده است.
فاضلی با بیان اینکه دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی و اتاق اصناف ایران بر اجرای ادغام اتحادیه ها نظارت دارند، تصریح کرد: چابک سازی در مدیریت کلان اتحادیه های صنفی باید انجام شود اما با برخی اعمال نظرها در این خصوص مخالف هستیم و بر اجرای قانون تاکید داریم.
*اصلاح قانون نظام صنفی نهایی شد
وی درخصوص اصلاح قانون نظام صنفی با بیان اینکه اصلح این قانون اکنون مرحله ویرایش نهایی را طی می کند، گفت: با اصلاحات پیش بینی شده در این قانون که متناسب با شرایط روز است، اصناف دارای یک قانون جامع نظام صنفی خواهند شد که بسیاری از مشکلات اصناف را حل خواهد کرد.
*مالیات بر ارزش افزوده
فاضلی با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دولت نهایی شده و آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی است، افزود: برای نخستین بار در تدوین این لایحه ، از مشورت و نظرات نمایندگان اتاق اصناف ایران هم استفاده شد که در جهت تقویت بنگاه های کوچک و متوسط است.
فاضلی گفت: در شرایط فعلی کشور هیچ سازمانی به اندازه اصناف برای اشتغالزایی مزیت ندارند ؛ لذا از دولت می خواهیم که برای تقویت بنگاه های کوچک و متوسط صنفی نیز تسهیلات تخصیص دهد.
*بازرسی از صنوف با نبود بودجه
رییس اتاق اصناف ایران درباره بودجه بازرسی اصناف گفت: افتخار ما این است که بازار را در حال ثبات نگه داشته ایم. اکنون یک هزار و ۶۵۰ بازرس در کشور با استفاده از بودجه اتحادیه های صنفی بیش از ۲۰ ماه است که خود را اداره کرده اند و در این مدت حتی یک ریال بودجه مصوب دولتی تزریق نشده است.
فاضلی در عین حال به سخنان دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در اجلاس اخیر نمایندگان اتاق اصناف ایران اشاره کرد و گفت که معاون اول قول دادند بخشی از مطالبات مربوط به بودجه بازرسی داده شود.
*دستفروشی یک آسیب است
وی در بخش دیگری از سخنان خود دستفروشی را یک عارضه و آسیب در نظام اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت که اکنون برخورد با دستفروشی با مشکل مواجه شده است.
فاضلی همچنین در خصوص تداخل فعالیت دفاتر پیشخوان در امور صنفی در خصوص کار عکاسی که مورد اعتراض صنف عکاسان و اتاق های اصناف است، گفت که این مشکل در حال حل شدن است.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این اجلاس گفت: با توجه به سهم ۱۷.۵ درصدی اصناف در تولید ناخالص داخلی، اکنون که بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت می کنیم، باید تولید را تقویت و به صادرات فکر کنیم.
پرتوزاده با اشاره به وجود حدود ۸۳۰۰ اتحادیه و ۴۰۰ اتاق اصناف در کشور افزود: اکنون سه میلیون واحد صنفی پروانه دار و بدون پروانه در کشور فعالیت دارند که یکی از معضلات مربوط به وجود واحدهای صنفی بدون پروانه، تعدد اتحادیه و قانون نظام صنفی فعلی است.
وی از تعدد اتحادیه های صنفی انتقاد کرد و گفت: در سال حدود ۱۵۰ انتخابات اتحادیه صنفی در کشور برگزار می شود و برای بعد از برگزاری یک دوره از این انتخابات، بین ۷ تا ۱۱ جلسه دیگر هم برگزار می شود.
پرتوزاده افزود: در شهر تهران باید سالانه ۴۰ انتخابات اتحادیه صنفی برگزار شود که در صورت محاسبه روزهای کاری، تقریبا به ازای هر ۸ روز کاری باید یک انتخابات صنفی برگزار کرد؛ که وقت گیر و هزینه بر است؛ لذا ادغام اتحادیه های صنفی یک حرکت رو به جلو است.
وی درباره بودجه بازرسی اظهار کرد: اکنون اصناف در بخش بازرسی به دلیل نبود بودجه فعال نیستند اما اگر اتحادیه ها با ادغام به این توانمندی برسند که با بودجه خوبی اداره شوند، مشکل بازرسی از صنوف هم حل خواهد شد.
پرتوزاده در خصوص نانوایی ها گفت: برای نخستین بار در این دولت قرار شد که ۲۰ درصد نانوایی ها آزادپز شوند ضمن اینکه از شمول قیمت گذاری هم آزاد هستند . اکنون در کشور ۹ درصد نانوایی ها و در استان تهران ۲۵ درصد نانوایی ها آزادپز هستند.
وی با بیان اینکه در هیچ صنفی محدودیت وجود ندارد، افزود: شرایط آزادسازی اعلام شده و هر کس ضوابط لازم را دارد، می تواند مجوز فعالیت نانوایی بگیرد.
در این جلسه شماری از روسای اتاق های اصناف شهرستان های استان تهران مسایل و مشکلات مربوط به صنوف مختلف در شهرستان های تابعه را بیان کردند.
فروزنده بخش رییس اتاق اصناف شهریار در این نشست گفت: وجود تعداد زیاد فروشگاه های زنجیره ای ، انبارهای های بدون مجوز، مالیات ارزش افزوده و بیمه از جمله معضلات و مشکلات اتاق اصناف شهریار است.
خلیلی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهریار نیز گفت: با هماهنگی سازمان های دولتی هر ساله نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا برگزار می شود درحالی که با ۳۰ سال پیش تفاوتی ندارد و همچنان در مکان های غیراستاندارد برگزار می شود که در شان مردم نیست.
وی افزود: پیشنهاد من این است که اتاق اصناف از ظرفیت ها و اختیاراتی که دارد ، برای برگزاری نمایشگاه استفاده کند و منتظر دولتی ها نباشد.
خلیلی در عین حال تصریح کرد: تجربه ۳۰ سال گذشته نشان می دهد فروش فوق العاده و سراسری بهترین جایگزین برای برگزاری نمایشگاه است و با این کار ما دولتی ها می فهیم که نیاز به برگزاری نمایشگاه نیست.
وی همچنین بر لزوم مطالعه و بررسی همه جوانب برای فروش فوق العاده تاکید کرد و گفت: می توان به جای برگزاری نمایشگاه در ۱۰ مکان، از فروش فوق العاده با استفاده از ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ واحد صنفی با مشخصات یکسان و البته با نظارت قوی استفاده و در فصل های مختلف اقدام به فروش فوق العاده و سراسری کرد.
حجت الاسلام سالمی امام جمعه شهریار نیز در اجلاس روسای اتاق های اصناف استان تهران که در خصوص پیگیری و بررسی مسایل صنفی برگزار شد، گفت: کاسبی از مقدس ترین شغل ها و کاسب حبیب خدا نامیده شده و دین مبین اسلام همواره بر کسب از طریق حلال تاکید کرده است.
وی افزود: دوره های اخلاق کسب و کار را از یک سال پیش تاکنون در شهریار برگزار کرده ایم چون به برکت کسب می توان بسیاری از مشکلات حل کرد ضمن اینکه در گذشته مردم از طریق کسبه برخی از مشکلات خود را حل می کردند.
سالمی با بیان اینکه وضع بازار اکنون قداست گذشته را ندارد، تصریح کرد: باید حرمت کاسب حفظ شود و چنانچه موانعی هم در این خصوص وجود دارد، برطرف شود.
ناجی فرماندار شهریار نیز در این اجلاس گفت: تصمیم بر این است که امور مردم به خودشان واگذار شود و تشکیل اتاق اصناف نیز بر همین اساس است تا بتوانند موضوعات صنفی را حل کنند.
وی افزود: چنانچه امورات مردم درعمل به خود مردم واگذار شود، کشور بهتر اداره و به سمت توسعه حرکت خواهد کرد و چرخ اقتصاد بهتر می چرخد.
ناجی اظهار امیدواری کرد دولت، قانون و مجموعه های اجرایی برای اصناف سودمند و مفید باشند تا این تشکل ها بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.
در این اجلاس یک روزه، چند تن از روسای اتاق اصناف شهرستان های استان تهران سوالاتی را از علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران پرسیدند که وی به آنها پاسخ داد.
ادغام اتحادیه ها، مالیات، بیمه، مالیات ارزش افزوده، فعالیت عکاسی توسط دفاتر پیشخوان، صدور پروانه نانوایی، حقوق بازرسان اصناف، بودجه بازرسی و پدیده دستفروشی از جمله سوالات مطرح شده در اجلاس بود.